Picasso sempre va ser sensible a l’escriptura i la bellesa de les paraules. Tanmateix, no és fins al 1935 que aquesta forma d’expressió se li imposa, literalment, com una necessitat. I si bé aquest moment coincideix amb una crisi en la seva vida privada i amb la reorientació del seu treball plàstic, la seva escriptura no és circumstancial, ja que dona fe de la seva relació, profunda i constant, amb les seves preocupacions d’artista. Desitjós d’experimentar amb el seu nou material, Picasso comença per escriure en la seva llengua materna un dilatat text sense puntuació que ocupa més de trenta pàgines de paper Arches. El Picasso poeta, que es complau de ser un home de lletres, esbossa els seus primers apunts en suports diversos, com ara el commovedor quadernet blau, una mena de radiografia en què es revela i exposa obertament. Parla de l’escriptura en procés, de la traducció i dels seus temes predilectes: l’amor, la tauromàquia, el temps, el menjar… Del seu laboratori d’escriptura, en brollen poemes d’allò més variat: poemes riu o en bucle, variacions, poemes rizomàtics o poemes més clàssics, amb rimes i estrofes.










