La col·lecta proposada per Utrillo no va prosperar, però sí que es va constatar, a partir d’aquell moment, la necessitat d’adquirir un quadre de Picasso i d’estrènyer el contacte entre ell i els cercles artístics catalans.
El febrer del 1918, pocs mesos després de la partença de Picasso de la Ciutat Comtal, el seu amic dels anys de bohèmia parisenca, Ricard Canals, li va escriure una carta en què s’avergonyia de l’absència d’obres de Picasso al museu i el convidava a participar a l’Exposició d’Art del 1919, com a integrant de l’associació Les Arts i els Artistes, de la qual Canals era president.
Seguint aquesta mateixa línia, l’agost del 1918, la revista Vell i Nou dedicava el número a Picasso, amb la reproducció d’Arlequí a la portada i la publicació d’un article de Joan Sacs (pseudònim de Feliu Elias), en el qual parlava de l’art picassià des de la seva marxa a París, a principis de segle, fins a les últimes obres realitzades a Barcelona, en les quals «al costat del seu cubisme voluntàriament trascendent vol cultivar el Realisme més desinteressat».
D’alguna manera, aquesta publicació arribà a les mans de Picasso, que va pensar que el redactor de l’article era Miquel Utrillo, detall que Angel Fernández de Soto li va desmentir en una carta del 17 de novembre, en la qual li insistia perquè participés a l’exposició que s’estava organitzant i li comentava que li semblava una esplèndida idea el seu propòsit de donarArlequí. Sigui com sigui, entre el novembre del 1918 i el gener del 1919, Picasso va consolidar la donació de l’obra, tal com es desprèn de l’article «La liberalidad de Picasso», publicat a La Publicidad el 17 de gener. Allí s’esmenta: «Pablo Picasso ha querido desprenderse de una de sus obras más importantes y más recientes en provecho de nuestro desdichado Museo de Arte Moderno. Picasso nos regala una de sus telas recientemente ejecutadas en Barcelona, su “Arlequín” de medio cuerpo, que reproducimos en estas mismas columnas».
També en una missiva, datada l’11 de març, Canals li demana autorització per exposar les obres pintades dos anys abans a Barcelona, custodiades per la família de Picasso, per poder mostrar-les al costat de «la que has tenido la deferencia de ceder desinteresadamente al museo». Finalment, a l’Exposició d’Art que va tenir lloc entre el 28 de maig i el 30 de juny del 1919, l’associació Les Arts i els Artistes va presentar vuit obres de Picasso, entre les quals destaquen La senyora Canals [Benedetta Bianco], del 1905, Blanquita Suárez, El passeig de Colom i Arlequí, del 1917. A les pàgines 68 i 69 del catàleg, es referenciaven les obres exposades; amb el número 517, apareixia Arlequí (Ofert als Museus Artístics Municipals), la reproducció del qual es podia trobar a la làmina catorze.
Un cop conclosa l’exposició, en una nova carta, Canals adjuntava a Picasso una comunicació de la Junta de Museus en què li agraïen la donació i li asseguraven que farien el possible per adquirir un altre quadre, la qual cosa no es va arribar a concretar mai. Els problemes burocràtics van entorpir una formalització ràpida i no fou fins el 1921 que Arlequí va entrar oficialment al Museu de Belles Arts, segons consta a les actes de la Junta de Museus.