Jaume Sabartés amb pinçanàs
Jaume Sabartés amb pinçanàs
Jaume Sabartés amb pinçanàs
"Jaume Sabartés amb pinçanàs" és testimoni de la línia caricaturitzant amb què Picasso va retratar el seu amic. El pinta de cara, mirant directament l’espectador, en una positura i un format als quals l’artista va recórrer en diverses ocasions durant el període blau, entre el 1901 i el 1904.
La lleugeresa del traç amb què Picasso va dibuixar Sabartés un any abans a "Poeta decadente" (MPB 70.232) —també a la col·lecció del museu— contrasta amb la solidesa d’aquest retrat, basada en la figura robusta i el cabell compacte. Amb les ulleres de pinçanàs i la boca torta, l’artista va voler copsar l’escèptica personalitat de Sabartés. El retrat va ser pintat al taller parisenc de Picasso —al número 130 del bulevard de Clichy— amb la presència del model, circumstància poc habitual en el procés de treball de l’artista, però que té un precedent conegut, ja que també va executar «Poeta decadente» tenint el seu amic al davant.
Una radiografia ha revelat que aquest retrat va ser pintat sobre una altra obra en la qual Picasso representava una dona amb la còfia que duien les recluses de Saint-Lazare. Fruit, igualment, de les visites que l’artista va fer a finals d’estiu del 1901 a aquesta presó hospital francesa, és l’obra "La dona de la còfia" (MPB 112.750), que també forma part de la col·lecció del museu. A principis del 1902, Picasso es va endur el retrat del seu amic a Barcelona i el va penjar a la taverna dels Quatre Gats, on se li va posar un marc ovalat els senyals del qual són encara avui visibles sobre la tela.
Ubicada a
CP Sala 08 centre