Cap a la meitat dels anys cinquanta, van tenir lloc dos fets cabdals que permeten entendre la creació del museu l’any 1960: un moviment de la societat barcelonina d’acostament a Picasso, que sempre havia estat considerat a Barcelona com una cosa pròpia, i una revifada de l’afecte de Picasso per la ciutat. Paral·lelament, l’Ajuntament de Barcelona treballava per aturar el procés de degradació que patia el que havia estat un dels espais més rics de la ciutat i on Picasso havia viscut durant la seva estada a Barcelona: el barri de la Ribera.
L’afecte mutu entre Barcelona i Picasso
Tot anava prenent força quan, l’octubre del 1955, en una de les seves estades a Barcelona, Sabartés va visitar l’exposició retrospectiva dedicada a Picasso, Gargallo, Hugué i Torres-García que se celebrava al Palau de la Virreina, en el marc de la III Bienal Hispanoamericana de Arte; allà va coincidir amb els amics i els admiradors barcelonins de l’artista. Arran d’aquesta trobada, Sabartés acompanyaria un grup de ciutadans de Barcelona a França per fer una visita a Picasso. D’aquesta manera es van reprendre, a nivell col·lectiu, unes relacions que en l’àmbit familiar o en el cercle d’amics no s’havien interromput mai.
Privado
Off
El moviment de la societat barcelonina que admirava Picasso
Privado
Off
Van ser molts els amics i els entusiastes que es van retrobar amb l’artista i li van poder evocar els records de Barcelona: Joan Vidal Ventosa, Manuel Pallarès, Jacint Reventós, entre d’altres. Picasso es va envoltar també d’estudiosos de la seva obra, entre els quals destacava Josep Palau i Fabre. Entre tots ells, però, hi ha dues famílies que van tenir un paper especialment rellevant en la gestació del museu: la família Gaspar i la família Gili.
Privado
Off
Picasso i el seu cercle d’amistats
Privado
Off
Encontre de Picasso amb Joan Vidal Ventosa i Jaume Sabartés a La Californie
Picasso i Jacqueline amb Joan Gaspar, Joan Vidal Ventosa i Antoni Clavé al taller Madoura
Picasso amb Joan Vidal Ventosa i Joan Gaspar al Museu d’Antibes
Pablo Picasso i Manuel Pallarès
Pablo Picasso i Manuel Pallarès
Picasso i Manuel Pallarès al Musée Réattu
Picasso i Gustau Gili passejant per La Californie
Picasso amb Gustau Gili i Anna M. Torra a La Californie
Anna Maria Torra i Pablo Picasso celebrant el dia de Reis a La Californie
Pablo Picasso amb Anna M. Torra i Mme. Lacourière al restaurant La Colombe
Picasso amb Elvira Farreras i Anna M. Torra a Notre-Dame-de-Vie
Picasso i Gustau Gili a Notre-Dame-de-Vie
Picasso amb Jaume Sabartés, Miquel Gaspar i Joan Gaspar a l’aeroport de Niça
Picasso i Jacqueline amb Sabartés i Joan Gaspar a l’aeroport de Niça
Picasso i Sabartés amb Ena Alba, esposa de Miquel Gaspar, a La Californie
Picasso i Sabartés amb Elvira Farreras, esposa de Joan Gaspar, a La Californie
Pablo Picasso i Jacint Reventós a La Californie
Picasso amb la família Reventós a La Californie
Picasso i Jacint Reventós a Notre-Dame-de-Vie
Picasso i Jacint Reventós a Notre-Dame-de-Vie
Picasso amb Josep Palau i Fabre a Notre-Dame-de-Vie
Picasso i Josep Palau i Fabre a Notre-Dame-de-Vie
Els galeristes Joan i Miquel Gaspar
Privado
Off
Els galeristes Joan i Miquel Gaspar i les seves respectives mullers, Elvira Farreras i Ena Alba, van conèixer Picasso a través de Sabartés en una visita que li van fer a Canes el novembre del 1955. A partir d’aquell moment van iniciar una intensa i bona amistat, tant amb Picasso com amb la seva esposa Jacqueline. Fruit d’aquesta relació, es van organitzar les exposicions de Picasso a Barcelona, a la Sala Gaspar: la primera, l’octubre del 1956, i la darrera, el desembre del 1986. La de més èxit va ser el 1960, la de les llargues cues, i va ser l’exposició que va donar a conèixer Picasso a Barcelona després de la Guerra Civil.
Joan Gaspar va descriure la reacció de Picasso amb els termes següents:
Privado
Off
Tot això va entusiasmar Picasso perquè és ben cert que li feia més il·lusió aquest èxit de Barcelona que el que pogués aconseguir a qualsevol altra ciutat del món.
Exposició a la Sala Gaspar el 1960
Privado
Off
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960. Joan i Miquel Gaspar i Antoni Clavé
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960. Joan Vidal Ventosa
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960. Jaume Sabartés i Joan Ainaud de Lasarte
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960. Joan Gaspar
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960. Gustau Gili
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960. Miquel Gaspar
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Catàleg de l’exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
Cartell de l’exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1960
La Vanguardia Española, Barcelona (1 de desembre del 1960)
La Vanguardia Española, Barcelona (1 de desembre del 1960)
La Vanguardia Española, Barcelona (2 de desembre del 1960)
Exposició a la Sala Gaspar el 1961
Privado
Off
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961. Ena Alba i Antoni Clavé
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961. Joan Gaspar i Paulo Picasso
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961. Joan Vidal Ventosa i Joan Gaspar
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961. Família Gaspar, Paulo Picasso i esposa, i Joan Ainaud de Lasarte
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961. Paulo Picasso i Joan Vidal Ventosa
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961. Joan Vidal Ventosa i Paulo Picasso amb la seva esposa
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961. Joan Gaspar, Anna M. Torra i Gustau Gili
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961. Camilo José Cela
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Catàleg de l’exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
Cartell de l’exposició de Picasso a la Sala Gaspar l’any 1961
La Vanguardia Española, Barcelona (20 d’abril del 1961)
L'editorial Gustavo Gili
Privado
Off
El gener del 1956, l'editor Gustau Gili i la seva muller, Anna Maria Torra, van visitar Picasso amb la intenció de tornar a tirar endavant la iniciativa que el pare de l’editor, Gustau Gili Roig, havia proposat a Picasso el 1927 d’il·lustrar La tauromaquia de Pepe Illo per al seu segell d’edicions de bibliòfil Ediciones de la Cometa, que no havia reeixit al seu moment. Aquí va començar una gentil i mútua amistat amb Picasso i la seva dona. El 1957 l’artista va fer les 26 aiguatintes d’una sola tirada. L’editorial Gustavo Gili, d’altra banda, va convertir-se en la de més títols picassians publicats en castellà.
Gustau Gili va explicar que Picasso havia acceptat amb aquestes paraules:
Privado
Off
Gili no insisteixi perquè no podria demanar-me res que em causi més plaer que fer aquest llibre.
La tauromaquia
Privado
Off
Invitació a l’exposició "La Tauromaquia o Arte de torear" a la Galerie Gérald Cramer
Acte de donació de La Tauromaquia per part de l’Editorial Gustavo Gili
Acte de donació de La Tauromaquia per part de l’Editorial Gustavo Gili
Acte de donació de La Tauromaquia per part de l’Editorial Gustavo Gili
Acte de donació de La Tauromaquia per part de l’Editorial Gustavo Gili
Acte de donació de La Tauromaquia per part de l’Editorial Gustavo Gili
Acte de donació de La Tauromaquia per part de l’Editorial Gustavo Gili
Acte de donació de La Tauromaquia per part de l’Editorial Gustavo Gili
Carta de Gustau Gili Roig a Pablo Picasso
Carta de Gustau Gili Roig a Pablo Picasso
Carta de Gustau Gili Roig a Pablo Picasso
Carta de Gustau Gili Esteve a Pablo Picasso
Carta de Gustau Gili Esteve a Jaume Sabartés
Carta de Gustau Gili Esteve a Pablo Picasso
Carta de Gustau Gili Esteve a Pablo Picasso
Escrit de Gustau Gili Esteve en què anuncia que Pablo Picasso signarà 145 exemplars de La Tauromaquia
Algunes publicacions picassianes de l’editorial Gustavo Gili
Privado
Off
Doble ensayo sobre Picasso
Recordant el doctor Reventós: homenatge dels seus amics
El entierro del Conde Orgaz
Carnet Picasso: La Coruña 1894-1895
Carnet Picasso: París 1900
Carnet Picasso: Madrid 1898
El retrobament de Picasso amb Barcelona
Privado
Off
El retrobament de Picasso amb Barcelona va ser un sentiment mutu. L’artista va continuar fent donacions d’obres a la ciutat i, d’altra banda, a l’obra de Picasso tornava a fer-se present la ciutat de Barcelona.
Donació de ceràmiques de Picasso l’any 1957
L’any 1957, l’Ajuntament de Canes, on aleshores vivia Picasso, va organitzar una exposició monogràfica de ceràmica dedicada a Espanya: “La Céramique espagnole du XIIIème siècle à nos jours”, al Palais Miramar (16 de febrer - 22 d’abril). Entre els responsables de la selecció d'obres, hi havia Lluís Maria Llubià, conservador de ceràmica dels Museus d’Art de Barcelona. Llubià va visitar el taller de Pablo Picasso i, de les converses mantingudes amb l'artista, en va sorgir el compromís d’una donació per a Barcelona. Dos mesos més tard, Picasso donava setze ceràmiques originals a la ciutat, un gest que seria la llavor del futur Museu de Ceràmica de Barcelona.
Privado
Off
Donació de ceràmiques el 1957
Privado
Off
Cessió de Pablo Picasso de 16 ceràmiques als Museus d’Art de Barcelona
Cessió de Pablo Picasso de 16 ceràmiques als Museus d’Art de Barcelona
Exposició de les ceràmiques cedides per Picasso als Museus d’Art de Barcelona
Exposició de les ceràmiques cedides per Picasso als Museus d’Art de Barcelona
Exposició de les ceràmiques cedides per Picasso als Museus d’Art de Barcelona
Exposició de les ceràmiques cedides per Picasso als Museus d’Art de Barcelona
Exposició de les ceràmiques cedides per Picasso als Museus d’Art de Barcelona
Exposició de les ceràmiques cedides per Picasso als Museus d’Art de Barcelona
Cessió de La mona pintora per a la subhasta en benefici del Cercle Artístic de Sant Lluc, el 1959
Privado
Off
El 2 de maig del 1959, Picasso va fer el dibuix La mona pintora per a la subhasta en benefici del Cercle Artístic de Sant Lluc, que se celebraria el 12 de maig del mateix any. Atès que l'obra tractava un tema barceloní i que el seu import era favorable, l’Ajuntament de Barcelona la va comprar.
Privado
Off
Cessió de La mona pintora el 1959
Privado
Off
La mona pintora
Informe de proposta per a l’adquisició del dibuix La mona pintora
Moció per a l’adquisició del dibuix La mona pintora
Catàleg de l'exposició de la subhasta de dibuixos en benefici del Cercle Artístic de Sant Lluc
Catàleg de l'exposició de la subhasta de dibuixos en benefici del Cercle Artístic de Sant Lluc
Catàleg de l'exposició de la subhasta de dibuixos en benefici del Cercle Artístic de Sant Lluc
Catàleg de l'exposició de la subhasta de dibuixos en benefici del Cercle Artístic de Sant Lluc
Catàleg de l'exposició de la subhasta de dibuixos en benefici del Cercle Artístic de Sant Lluc
Destino, Barcelona (23 de maig del 1959)
Cessió de Jacqueline amb gos afgà per a la subhasta en benefici de les víctimes de les inundacions del Vallès del 1962
Privado
Off
El 25 de setembre del 1962, després d’un intensa pluja, les aigües del riu Ripoll es van desbordar i van arrasar el Vallès: van deixar prop d’un miler de morts i van convertir la zona en un desert de fang. Commogut pel desastre esdevingut en terres barcelonines, a les quals Picasso se sentia estretament vinculat, l’artista va trucar a Anna Maria Torra, esposa de Gustau Gili, i li va explicar que havia decidit donar una obra de la seva col·lecció particular en benefici dels damnificats del Vallès. Arran de la iniciativa de Picasso, artistes com Miró, Dalí, Tàpies, Léger o Braque, entre molts altres, van fer el mateix, i es van arribar a reunir fins a 204 obres. La Diputació de Barcelona les va exposar a l’antic hospital de la Santa Creu, de l'1 al 16 de desembre, abans de ser subhastades. L’obra de Picasso Jacqueline i gos afgà, pintada entre 1959 i 1960, no es va vendre i va ser Picasso mateix qui la va comprar per la xifra de tres milions i mig de pessetes.
Privado
Off
Cessió de Jacqueline amb gos afgà el 1962
Privado
Off
Informe de l'Ajuntament de Barcelona
Informe de l'Ajuntament de Barcelona
El Noticiero Universal, Barcelona (29 de setembre del 1962)
El Noticiero Universal, Barcelona (29 de setembre del 1962)
La Vanguardia Española, Barcelona (30 de setembre del 1962)
La Vanguardia Española, Barcelona (28 de novembre del 1962)
Esgrafiats del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya
Privado
Off
L’arquitecte Xavier Busquets, guanyador del concurs per construir la nova seu del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya, a la plaça Nova de Barcelona, va encarregar a Picasso els dibuixos per esgrafiar els frisos que presidien les façanes de l'edifici. Picasso va acceptar la proposta i va projectar els tres frisos que componen les tres façanes exteriors, a més de dues composicions murals per a una sala interior, amb escenes tradicionals barcelonines. Va fer els dibuixos amb carbó i ell mateix va triar la tècnica de l'esgrafiat al doll de sorra, que va fer l’especialista noruec Carl Nesjar. Abans de fer els dibuixos, i per tal que Picasso tingués una idea clara de l’entorn de l’edifici, Busquets li va fer arribar fotografies i, fins i tot, una pel·lícula de 16 mm amb escenes de gegants, fires de pessebres i castellers a la plaça Nova.
Privado
Off
Esgrafiats del COAC
Privado
Off
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Façana del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb els esgrafiats de Picasso
Destino, Barcelona (12 de maig del 1962)
La recuperació d’un barri
El naixement del carrer Montcada, al segle XII, va donar lloc a l’aparició progressiva del barri de la Ribera, un dels nuclis urbans de major importància històrica i patrimonial de la ciutat de Barcelona. La zona va anar creixent fins arribar a tenir una gran esplendor, però cap al 1900 va començar a entrar en franca decadència. Als anys trenta, un grup de personalitats es van aplegar sota el nom d'Amics del carrer de Montcada amb la intenció d’esperonar l’Ajuntament de Barcelona a recuperar el barri. El consistori es va mostrar molt receptiu i va restaurar unes quantes façanes, i el 1953 va comprar el palau Berenguer d’Aguilar per rehabilitar-lo i dedicar-lo a activitats d’interès públic. El 1960, Jaume Sabartés, a proposta de l’Ajuntament, va triar aquest palau per instal·lar-hi el Museu Picasso perquè es trobava al bell mig de la Ribera, el barri que evocava la Barcelona de Picasso i on l’artista va viure entre el 1895 i el 1904.
Privado
Off
El palau Berenguer d'Aguilar
Privado
Off
La tria del palau Berenguer d’Aguilar, l’any 1960, per instal·lar-hi el Museu Picasso va ser propícia per dotar de vida cultural al barri. Aquell mateix any s’iniciaven les obres de rehabilitació del palau, al número 15 del carrer de Montcada, unes obres molt costoses per al consistori barceloní, i que van ser supervisades des de França per Picasso mateix durant els tres anys que van durar.
Privado
Off
El palau Berenguer d’Aguilar
Privado
Off
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Escriptura de compravenda del palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Palau Berenguer d’Aguilar
Carrer de Montcada
Els artífexs del projecte per a la creació del Museu Picasso
El notari barceloní Raimon Noguera, assabentat que Sabartés volia donar la seva col·lecció d’obres de Picasso a la ciutat per crear un museu dedicat a l’artista, i amb el suport del director dels Museus d’Art de Barcelona, Joan Ainaud de Lasarte, va encapçalar un grup de persones de diferents ideologies per presentar aquest projecte de museu a les autoritats polítiques. Conscients que convèncer-les no seria una tasca senzilla, Noguera i Ainaud, acompanyats de tot el grup i en el marc d'un sopar a l’Hotel Ritz, van exposar la idea, de forma oficiosa i prudent, a Josep Maria de Porcioles, alcalde de Barcelona en aquella època. Aquest va acceptar la proposta i es va comprometre a buscar vots favorables entre els companys del consistori, especialment el del regidor José Blajot i el del delegat de serveis de cultura José Luis de Sicart. D’aquesta manera, Porcioles, amb la discreció que requeria el moment, va liderar un procés que va culminar amb la creació del Museu Picasso a Barcelona.
El palau Berenguer d’Aguilar durant les obres de rehabilitació
Fotografia, J. Pi. Fons família Gaspar
Privado
Off
Josep Maria de Porcioles (Amer, 15 de juliol del 1904 - Vilassar de Dalt, 3 de setembre del 1993) Alcalde de Barcelona durant el franquisme, entre els anys 1957 i 1973. Encara avui dia continua causant divergència la seva actuació al capdavant del consistori, però en tot cas va ser l’alcalde que va tenir la voluntat de crear el Museu Picasso de Barcelona i va encapçalar un procés que va acabar donant el seu fruit.
Raimon Noguera (Barcelona, 9 de gener del 1897 - 20 de maig del 1990) Notari des del 1922 fins a la seva jubilació el 1972, va revalorar la importància dels fons notarials. Considerada una de les persones més destacades de la societat catalana del segle XX, va tenir un paper clau en la constitució del Museu Picasso, en saber convèncer les autoritats polítiques amb una actitud discreta i prudent que no fes fracassar una oportunitat com aquella. Arran d’aquella intervenció, Noguera va fer amistat amb Picasso.
Joan Ainaud de Lasarte (Barcelona, 25 de març del 1919 - 5 de novembre del 1995) Historiador i crític d’art. Com a director dels Museus d’Art de Barcelona, els coneixements i la gestió d'Ainaud van ser claus, no només en el procés de gestació del Museu Picasso, sinó també en la seva constitució i consolidació. Va ser-ne, a més, el primer director.