L'abraçada

L'abraçada

L'abraçada

La producció de Picasso durant la seva primera estada a París esdevé la seva resposta als estímuls artístics i visuals que li subministrava el nou entorn. Cal situar "L’abraçada" en aquest context d’assimilació de fonts directes que, en algun cas, l’artista ja coneixia a través de publicacions.
La utilització de la tècnica del pastel, emprada amb anterioritat per Picasso, experimenta un increment en aquest període motivat, de ben segur, per la influència de l’obra de virtuosos com Toulouse- Lautrec o Degas. La parella protagonista d’aquest pastel es resol mitjançant traços violents aplicats en paral·lel i un vibrant cromatisme que impacta perquè es tracta, probablement, de la representació d’una escena nocturna. La composició presenta una verticalitat poc habitual en obres coetànies de Picasso, mentre que el tema remet a la iconografia d’artistes com Steinlen o Munch, i més remotament a Rodin. Escenes de parelles abraçant-se en espais públics i amb referències al món obrer podien trobar-se, per exemple, a il·lustracions de Steinlen per a la revista Gil Blas —que evoquen, al seu torn, la literatura naturalista de l’època. Picasso va tractar el mateix tema també en obres realitzades amb altres tècniques com el llapis, el carbonet o l’oli. Aquesta temàtica té algun precedent en diversos dibuixos barcelonins del període 1899-1900 que formen part de la col·lecció del museu, i posteriorment es consolidaria a París amb olis coetanis d’escenes d’interior i d’exterior. Entre les primeres, es pot esmentar la pintura que, amb el mateix títol, "L’abraçada", es conserva al Museu Puškin de Moscou; de les segones, cal destacar l’oli, també homònim, que pertany a una col·lecció particular i recrea la mateixa composició i els mateixos personatges que aquest pastel.
Avui se sap que aquesta obra resulta d’una composició que va ser fraccionada, ja que existeix un fragment, propietat d’una col·lecció particular, que en algun moment va ser separat del cos principal. Es tracta d’una llenca vertical ocupada per un edifici i un carruatge. En la visió completa de l’obra, la parella perd la centralitat de la composició, la prolongació del carrer afegeix profunditat a l’escena i el carruatge atorga dinamisme a un espai que aquí apareix dominat per l’estaticisme de dues figures que es fusionen amb una força quasi escultòrica. Probablement, l’obra va ser dividida poc després de ser executada, atès que les signatures d’ambdues parts són gairebé idèntiques.

L'abraçada
Pastel sobre paper

59 cm x 35 cm

MPB 4.263

Tota documentació és per definició un treball en curs. Si tens informació addicional sobre aquest registre o hi detectes cap error, envia'ns els teus comentaris.
Col·leccions
Exposicions
  • 1955- "III Bienal Hispanoamericana de Arte". Palau de la Virreina, Barcelona (Espanya)
  • 2023-2024- "Picasso. Dessiner à l’infini". Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, París (França)
  • 2018-2019- "Picasso. Bleu et rose". Musée d'Orsay, París (França)
  • 2012-2013- "Picasso and Mysteries of Life: Deconstructing La Vie". The Cleveland Museum of Art, Cleveland (EUA)
  • 2011- "Devorar París. Picasso 1900-1907". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 2011- "Picasso in Paris, 1900-1907. Eating fire". Van Gogh Museum, Amsterdam (Països Baixos)
  • 2010- "Picasso versus Rusiñol". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 2007- "Picasso Carmen, sol & sombra". Musée national Picasso-Paris, París (França)
  • 2001-2002- "Picasso eròtic". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 2001- "Picasso Érotique". Galerie Nationale du Jeu de Paume, París (França)
  • 2000- "Steinlen i l'època del 1900". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 1997-1998- "Picasso. La fàbrica de dibuixos, 1890-1904". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 1994-1995- "Picasso: paisatges, 1890-1912". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 1986- "Picasso. Aquarelle-Zeichnungen-Pastelle. 200 Meisterwerke". Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf (Alemanya)
  • 1986- "Picasso. Aquarelle-Zeichnungen-Pastelle. 200 Meisterwerke". Kunsthalle Tübingen, Tübingen (Alemanya)
  • 1977-1978- "Picasso". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 1956- "Picasso. Nonell. Manolo. Sélection de la III Biennale hispano-américaine". Musée d'Art et d'Histoire, Ginebra (Suïssa)
  • Continua informant-te

    Logo de FacebookLogo de TwitterLogo de InstagramLogo de Youtube
    close
    CAPTCHA
    Esta pregunta es para comprobar si usted es un visitante humano y prevenir envíos de spam automatizado.