El llibre "Picasso-Barcelona. Una cartografia" guardonat amb un 3r premi al millor llibre editat en el 2023 pel Ministeri de Cultura
El llibre editat per l'Ajuntament de Barcelona, l'Editorial Tenov, el Museu Picasso de Barcelona i amb autoria de Claustre Rafart i Planas ha estat guardonat per la seva funcionalitat, la maquetació, el disseny i la qualitat del paper en la categoria d’Obres generals i de Divulgació.
L’obra, amb introducció del director del Museu Picasso Emmanuel Guigon, editada en català, castellà i anglès, ha estat dissenyada per Lali Almonacid i preimpressa de la mà de Xavi Parejo.

El llibre Picasso-Barcelona. Una cartografia ha rebut el tercer premi al millor llibre editat del 2023 que atorga el Ministeri de Cultura dins de la categoria d’Obres Generals i de Divulgació. El jurat ha destacat el gran treball de disseny i maquetació, la originalitat de la faixa que és alhora mapa de la ciutat i pòster amb una obra de Picasso i el tractament que s’ha fet del color així com el format petit que facilita la consulta”.
El guardó, que es convoca amb caràcter anual des del 1981 en règim de concurrència competitiva, té com a objecte reconèixer i estimular la tasca de les editorials en l'edició de llibres i obres. Es tracta d’un premi que reconeix el treball editorial i dota de prestigi i visibilitat als llibres premiats perquè seran exposats a les fires internacionals del Llibre Liber, Frankfurt i Leipzig.
El jurat ha valorat 184 obres en total, incloses en cinc grups temàtics: Art, Bibliofília, Facsímils, Infantils i Juvenils, i Obres Generals i de Divulgació.
Picasso-Barcelona. Una cartografia és un llibre elaborat per la historiadora i conservadora del Museu Picasso fins el 2022, Claustre Rafart i Planas. L'obra és la biografia espaial de Pablo Picasso i alhora una guia que reelabora i ressegueix el mapa de la Barcelona del tombant segle XIX i principis del XX. El recorregut que proposa Rafart desplega els enclavaments barcelonins per on el Picasso adolescent, jove i adult va viure, passar i deixar-se influir, presentant els llocs ja reconeguts dins de la ruta picassiana com també aquells que encara no s'havien desvetllat o relacionat directament amb l'artista.
Per elaborar la cartografia i desenvolupar-ne el contingut, l'autora ha recuperat el temps de l’adolescència i la joventut de Pablo Ruiz Picasso, que a Barcelona es convertirà en Pablo Picasso i encararà el camí cap a la modernitat. També el temps de la ciutat, en un període vital per a la seva configuració futura. A la Barcelona del canvi de segle, Pablo Ruiz Picasso supera l’adolescència i entra a la maduresa, i l’estudiant es converteix en artista. Aleshores, com qualsevol jove barceloní, s’obre camí en la professió que ha escollit i viu la seva vida sense notorietat fins que comença a destacar en els cercles artístics avantguardistes i alguns mitjans se’n fan ressò. És a Barcelona on esdevé un creador complet: dibuixant, gravador, pintor, escultor i escriptor, que després abraçarà altres disciplines: ceràmica, joieria... I alhora també hi ha l’arrel de temes transcendentals del seu corpus, com són el circ o el cinema, entre d’altres. Conèixer Picasso vol dir contemplar-lo en la seva globalitat i justament la vocació de la cartografia recau en retrobar una nova Barcelona buscant els reductes i les traces picassians i incloure aquests nous espais dins de la ja coneguda ruta picassiana.
És, en definitiva, un recorregut que no només recupera una ciutat antiga i passada i per tant rememora unes generacions passades. També redefineix un entramat urbà que interpel·la les noves generacions, que s'acosten a Picasso a través de Barcelona. Claustra Rafart i Planas construeix un circuit que sobrepassa els límits de la ruta picassiana barcelonina per antonomàsia. Rafart insisteix en què la història de Picasso i Barcelona es dilueix enmig del gran relat de la ciutat però "no és només una història perquè el seu vincle perviu en el present i es projecta en el futur; això rau la seva importància i la seva vitalitat, i per això tenim el deure de mantenir la flama que va gestar i consolidar aquesta unió".

Estructura del llibre
El llibre s’estructura en sis apartats corresponents a les diferents etapes vitals de Picasso a Barcelona: El descobriment de la ciutat 1895-1897, La ciutat bohèmia 1897-1900, Mirant cap a París 1900-1904, Estades barcelonines 1904-1934, La ciutat enyorada 1934-1973, Homenatges de Barcelona a Picasso. Cada capítol consta d'una sèrie d'entrades amb una explicació detallada i la reproducció d'obres, fotografies d'època dels llocs o documents relacionats amb aquest enclavament picassià; i completa cada secció un plànol d’època desplegable amb la localització de cadascuna d’aquestes entrades. Cada apartat està configurat per un conjunt de microhistòries agrupades en entrades unitàries, cadascuna de les quals correspon a un indret de la ciutat vinculat a la figura de Picasso. L'autora explica que "moltes d’aquestes entrades es connecten entre elles, i la unió de totes les localitzacions conforma una cartografia de la relació entre Picasso i Barcelona". Cada petit relat es nodreix d’una doble crònica: una es recolza en la vida i l’obra de Picasso com un tot indissoluble; l’altra, en la vida de la ciutat, i incorpora continguts històrics, artístics, patrimonials, literaris, etc. que s’entrellacen amb la biografia de l’artista. D’aquesta manera, tot combinant tota la informació històrica i la documentació gràfica de les entrades amb els seus enclavaments, el lector pot reconstruir la ciutat picassiana.
El nombre d’entrades, cent trenta-quatre, és acotat pel format de la publicació. Algunes s’han fusionat amb d’altres per criteris editorials. Rafart i Planas explica que és conscient que Picasso, i tot el que representa, ha estat i és promotor generós d’iniciatives i activitats de tota mena en l’àmbit barceloní, i l’excedeix arribant a indrets de l’àrea metropolitana (Badalona, Ripollet, Sabadell...) i, més enllà, expandint-se pel territori català: Horta de Sant Joan, Gósol, Cadaqués, Figueres, Caldes de Montbui, Sitges, Ceret, Perpinyà, etc. La majoria d’aquests indrets apareixen en aquesta publicació d’una manera o altra, tot i que el l'objectiu principal és mostrar la riquesa dialèctica entre l’artista i la ciutat de Barcelona.