La tia Pepa

La tia Pepa

La tia Pepa

Les obres que Picasso va executar durant l’estada familiar a Màlaga, l’estiu del 1896, són la continuació lògica del treball que havia anat desenvolupant fins a aquell moment i que es caracteritzava per un allunyament progressiu de la rigidesa pròpia de l’ensenyament acadèmic. Dels nombrosos dibuixos i pintures que Picasso va fer dels membres de la seva família, destaca sobretot el retrat a l’oli de Josefa Ruiz Blasco (Màlaga, 1825-1901), la més gran dels onze germans Ruiz Blasco, anomenada familiarment «tía Pepa». Aquest retrat va ser un encàrrec de l’oncle Salvador, germà petit del pare de Picasso, i, encara que habitualment s’ha afirmat que el va pintar en menys d’una hora, la qualitat tècnica de l’obra i la joventut de l’artista obliguen a descartar aquest supòsit.
Tot i que en alguns dibuixos que Picasso havia fet dels seus pares ja jugava amb el contrast entre el blanc i el negre, el clarobscur d’aquesta obra no es troba en altres olis d’aquest període. L’austeritat cromàtica de la vestimenta i del fons, i l’ús d’una pinzellada prima i solta contrasten amb la lluminositat del rostre, de pinzellada lliure i molt més gruixuda i pastosa, que contribueix a destacar-ne la concepció expressionista i el dota d’una gran profunditat psicològica. Picasso aconsegueix captar a la perfecció el caràcter de la retratada, a qui descrivien com una beata, una dona solitària i alhora de caràcter enèrgic i arrogant. Estilísticament, la combinació de llum i ombra d’aquest retrat remet a la tradició retratística espanyola i a la pintura del Segle d’Or. Les variants expressives del rostre, aconseguides per la incidència de la llum en el personatge que emergeix de la tenebra i del fons fosc i uniforme, connecten aquesta pintura amb les obres del tenebrisme barroc (Velázquez, Ribera...) que Picasso havia vist en una visita al Museo del Prado l’estiu de l’any anterior.
El museu conserva també un retrat de la tia Pepa asseguda en una butaca (MPB 111.174), de l’estiu del 1895. Pertany a un àlbum de dibuixos realitzats entre Màlaga i Barcelona que conté diverses còpies de models del natural, retrats de família i dues còpies d’obres de Velázquez. Cal assenyalar que la grafia amb què Picasso signa aquest oli fa suposar que l’obra va ser firmada més endavant.

La tia Pepa
Oli sobre tela

57.5 cm x 50.5 cm

MPB 110.010

Tota documentació és per definició un treball en curs. Si tens informació addicional sobre aquest registre o hi detectes cap error, envia'ns els teus comentaris.
Col·leccions
Temes
Exposicions
  • 1981- "Picasso 1881-1973. Exposición antológica". Museo Español de Arte Contemporáneo, Madrid (Espanya)
  • 2017- "Picasso. Retrats". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 2016-2017- "Picasso-Giacometti". Musée national Picasso-Paris, París (França)
  • 2013- "El Museu Picasso, 50 anys a Barcelona. La col·lecció". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 2013- "Picasso de Málaga". Museo Picasso Málaga, Màlaga (Espanya)
  • 2002-2003- "Picasso joven". Fundación Pedro Barrié de la Maza, la Corunya (Espanya)
  • 1996- "Picasso and Portraiture: Representation and Transformation". The Museum of Modern Art (MoMA), Nova York (EUA)
  • 1984-1985- "Der junge Picasso: Frühwerk und Blaue periode". Kunstmuseum Bern, Berna (Suïssa)
  • 1982- "Picasso 1881-1973. Exposició antològica". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 1980- "Pablo Picasso: A Retrospective". The Museum of Modern Art (MoMA), Nova York (EUA)
  • Continua informant-te

    Logo de FacebookLogo de TwitterLogo de InstagramLogo de Youtube
    close
    CAPTCHA
    Esta pregunta es para comprobar si usted es un visitante humano y prevenir envíos de spam automatizado.