Simposi d'educació en col·laboració amb MANIFESTA15

Ensenyar comunitat, aprendre col·lectiu, ser xarxa

Imatge Simposi Educació

Informació pràctica

Públic: Públic general, especialitzat i docents

Dies: Del 3 al 5 d'octubre de 2024

I Jornada d’Art al Centre

Des de l’equip ens hem proposat treballar amb el personal docent anant més enllà d’una activitat o una formació; volem investigar, desenvolupar, crear conjuntament aquells temes i projectes que ens enriquiran a tots dos, volem ser un referent en el binomi Art-Educació.

Vàrem decidir iniciar aquesta línia creant unes jornades anuals dirigides a docents.

Decidir quina temàtica i quins professionals en podien formar part, sense haver iniciat cap diàleg amb el personal docent de la nostra ciutat, era quelcom feixuc; no volíem que aquella fos una Jornada més o repetir els models actuals. És per això que la primera Jornada d’Art al Centre al Museu Picasso s’ha fet en col·laboració amb la biennal Manifesta 15 Barcelona Metropolitana; unint els seus objectius com a biennal nòmada i els nostres podem aconseguir aquesta connexió.

En el seu programa d’Educació i Mediació, Manifesta 15 ha estat investigant, en xarxa amb els agents locals, aspectes menys coneguts de les històries educatives i culturals que ajuden a imaginar futurs alternatius. La recerca se centra en els moviments educatius progressistes catalans pre i postdictadura franquista, emprant la recerca artística, la mediació, la programació pública i les xarxes professionals.

Aquesta iniciativa té per objectiu reconnectar amb els moviments pedagògics catalans avantguardistes, tant d’abans com de després de la dictadura. Vol il·lustrar idees i experiències que poden contribuir a desenvolupar les transformacions pedagògiques i ecosocials necessàries avui dia.

El simposi de tres dies ha abordat aquests temes: 

  • Ensenyar comunitat
  • Aprendre col·lectiu
  • Ser xarxa 

El passat 5 d’octubre es va celebrar la tercera sessió d’un simposi compartit.

La sessió que va tenir lloc al Museu, dirigida a mestres i professorat, tenia l’objectiu de situar-nos històricament i a data d’avui en la realitat del binomi Art-Educació: on mirar, d’on partir i què buscar. Amb conferències i taules de treball, rebent, aportant i compartint.

Creiem que podem dir en veu alta que la Jornada va ser un èxit. Va ser una píndola d’energia i d’il·lusió per a molts dels participants, equip del museu inclòs, per iniciar aquest llarg camí per arribar a ser un referent en el món educatiu.

Alhora, també creiem que no ens podem penjar totes les medalles d’aquest èxit. Hem de començar agraint tot el treball compartit, l’assessorament i les idees del Jordi Ferreiro i l’Elena Blesa, la magnifica conferència de la Carme Agulló, que ens va endinsar en un passat pel qual encara hem de treballar molt si volem assolir-lo de nou, però que ens va servir a tots els assistents per obrir els ulls, per conèixer una situació, uns models, un posicionament que cal tenir en compte per començar i mantenir el nostre objectiu de crear xarxa. I també els exemples i sobretot la sinceritat de l’Alba Ollé (Massa Salvatge) així com les aportacions directes de Manifesta 15: la seva publicació Fora per fer escola, presentada per Renata Cervetto i el joc/eina de treball l’Oracle Pedagògic, creat amb i per a docents. 

No podem oblidar la feina de les quatre docents, Àngela Peris, Dimas Fàbregas, Fanny Figueras i Marco Fragoso/Amèlia Mañà, fent un esforç per aconseguir obrir un debat que ens portés al moment actual.

Els temes eren: 

  • Dimas Fàbregas: On situem els alumnes d’avui en dia respecte l’Art?
  • Amèlia Mañà (Marco Fragoso): Què pot aportar l’escola a l’Art?
  • Fanny Figueras: On situem els docents d’avui en dia respecte l’Art?
  • Àngela Peris: Què pot aportar l’Art a l’escola?

Cada grup va recollir les seves aportacions i es van presentar en una posada en comú final. 

Les 56 persones eren en la seva gran majoria docents (escola pública i/o concertada, primària i/o secundària), però també van participar-hi serveis educatius de museus, mediadors i professionals més lligats al món de l’art, i entre tots ells no serà fàcil, però sí molt interessant, aconseguir un objectiu i un treball conjunt.

El nostre objectiu inicial era aconseguir un grup de docents que vulguin treballar amb nosaltres temes concrets que apropin els dos mons i ara tenim totes les eines per posar en marxa aquesta taula de treball, aquesta comunitat de pràctica. Nou docents de diferents nivells educatius han manifestat interès i disponibilitat per iniciar aquest camí. 

Tenim feina abans d’iniciar el treball conjunt: decidir qui serà la persona idònia per moderar el grup, gestionar el reconeixement del Grup de treball per part de la Generalitat, periodicitat de les trobades,etc. És a dir, idear aquest segon pas sempre amb flexibilitat, ja que treballar conjuntament i en comunitat comporta adaptar-se per aconseguir el nostre objectiu comú. En aquest sentit, hem d’iniciar un “Save the date”, anotar-ho a l’agenda, per mantenir viva tota aquesta energia que la nostra primera trobada ens va aportar.

Continua informant-te

Logo de FacebookLogo de TwitterLogo de InstagramLogo de Youtube