Els colomins

Els colomins

Els colomins

Quan treballava en la sèrie de "Las Meninas", Picasso va interrompre durant una setmana la seva anàlisi de l’obra de Velázquez per pintar nou olis en els quals va representar els colomins que veia al colomar del seu taller de La Californie. La presència del Mediterrani, la seva llum i el seu color, remet a les obres realitzades a Antíbol. Hi són presents, també, les palmeres i la vegetació característiques del paisatge de La Californie, que posen de manifest la clara intenció per part de l’artista de situar l'escena en un indret molt concret, la badia de Canes.
Com també passa a la resta d’obres de la sèrie "Las Meninas", Picasso va experimentar amb la llum, el color i l’espai. En els nou olis va seguir una mateixa estructura: a l’esquerra, el colomar compartimentat; a sota, l’ampit de la finestra amb alguns colomins, i, ocupant la resta de la tela, el paisatge de la badia de Canes, llevat d’alguna ocasió en què s’intueixen el marc superior i el dret de la finestra. A la majoria de les obres apareix, també, un colomí negre a l’aguait sobre la part superior de la reixa. D’altra banda, la pinzellada i la pintura adquireixen, en algunes teles, un major protagonisme: en posar en evidència el gest del pinzell i el component matèric de l’oli, la composició queda fortament fragmentada i l’obra, dotada de volum.
Davant la pregunta sobre les raons que van dur l’artista a triar aquest assumpte, cal recordar que els coloms havien estat un tema recurrent en l’obra del seu pare i que es tracta d’un motiu que també havia cridat l’atenció del jove Picasso, com palesen alguns dibuixos infantils de la col·lecció del museu. D’altra banda, en aquestes pintures reprèn l’element de la finestra com a vehicle per establir el diàleg interior-exterior; en aquest cas, com a obertura i marc d’unes obres fresques que van permetre un parèntesi en el treball quasi obsessiu que duia a terme en aquells moments. D’aquesta manera, ambdós temes —els colomins i el paisatge— conviuen sense que un prevalgui sobre l’altre. El tema de la finestra evoca Matisse —mort el 1955—, que va utilitzar aquest recurs repetidament i, a més, va ser qui va regalar a Picasso una parella de colomins.

Els colomins
Oli sobre tela

100 cm x 80 cm

MPB 70.451

Tota documentació és per definició un treball en curs. Si tens informació addicional sobre aquest registre o hi detectes cap error, envia'ns els teus comentaris.
Col·leccions
Exposicions
  • 2024-2025- "Pablo Picasso y la modelo: el perfil de Jacqueline". Fundación Bancaja, València (Espanya)
  • 2014- "Picasso revelado por David Douglas Duncan". Museo del Palacio de Bellas Artes, Mèxic (Mèxic)
  • 2002-2003- "Picasso. The last decades". Art Gallery of New South Wales, Sydney (Austràlia)
  • 1999-2000- "Picasso: Paisatge interior i exterior". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 1992-1993- "The metamorphosis of the image". Sprengel Museum Hannover, Hannover (Alemanya)
  • 1988-1989- "Picasso a la Unió Soviètica". Museu Nacional d'Art Pushkin de Moscou, Moscou (Rússia)
  • 1988- "Picasso a la Unió Soviética". Museu Estatal l'Ermitage, Sant Petesburg (Rússia)
  • 1968- "Las Meninas". Museu Picasso, Barcelona, Barcelona (Espanya)
  • 1964- "PABLO PICASSO. EXHIBITION - JAPAN 1964". Aichi Prefectural Museum of Art, Nagoya (Japó)
  • 1964- "PABLO PICASSO. EXHIBITION - JAPAN 1964". National Museum of Modern Art, Kyoto (Japó)
  • 1964- "PABLO PICASSO. EXHIBITION - JAPAN 1964". National Museum of Modern Art, Tòquio (Japó)
  • 1960- "Picasso". Tate Britain, Londres (Regne Unit)
  • 1959- "Les Menines et la vie". Galerie Louis Leiris, París (França)
  • Continua informant-te

    Logo de FacebookLogo de TwitterLogo de InstagramLogo de Youtube
    close
    CAPTCHA
    Esta pregunta es para comprobar si usted es un visitante humano y prevenir envíos de spam automatizado.