Principis, estratègia i activitat

Principis, estratègia i activitat

Missió, visió, valors i relat

Missió i funcions

La Fundació Museu Picasso Barcelona és una entitat pertanyent al Sector públic de l'Administració local de Catalunya, impulsada per l’Institut de Cultura de Barcelona i que opera sota els principis del Servei Públic.
Aquests principis de servei públic, juntament amb les funcions bàsiques d’un museu, determinen que tota l’acció de la Fundació es basi en  tres pilars: la preservació i conservació del patrimoni, la investigació i la recerca sobre el propi fons, és a dir la generació de nou coneixement, i la divulgació del fons i d’aquest nou coneixement a la societat que els hi va adscriure.

Aquestes funcions principals es concreten  en les finalitats recollides als estatuts de la fundació:

  • Garantir la protecció, la conservació, l’estudi, la difusió i la restauració del patrimoni artístic, arquitectònic i documental que constitueix la col·lecció del Museu Picasso.
  • Incrementar el seu patrimoni, afegint valor a la col·lecció o complementant-la d’una manera notable.
  • Exhibir ordenadament la col·lecció en condicions adequades per a la seva contemplació i estudi i ajudar a construir noves narratives sobre Picasso, tot explicitant el vincle de l’artista amb Barcelona.
  • Desenvolupar programes d’exposicions temporals que ampliïn i enriqueixin el coneixement sobre Pablo Picasso i el seu entorn artístic i social.
  • Fomentar l’accés dels ciutadans a la col·lecció i als fons documentals i facilitar-ne l’estudi als investigadors.
  • Impulsar el coneixement, la difusió i la comunicació del patrimoni custodiat pel Museu i desenvolupar activitats didàctiques i educatives entorn dels seus continguts, que potenciïn l’esperit crític i aconsegueixin una major implantació social.
  • Fomentar la recerca entorn de Picasso i la seva obra i desenvolupar programes d’investigació en connexió amb la comunitat científica nacional i internacional.
  • Desenvolupar xarxes de cooperació i de col·laboració amb altres museus, universitats, institucions o centres d’investigació nacionals o estrangers, per afavorir l’intercanvi d’experiències i de coneixements.
  • Garantir la conservació i restauració dels immobles en el quals la Fundació té la seva seu.

La gestió els recursos assignats al museu, estaran, per tant, sempre en consonància amb les funcions del museu, fent possible el programa d’activitats dissenyat per donar resposta a les finalitats específiques de la Fundació.

Visió

Son tres les idees força que defineixen quina es la visió que el museu vol aconseguir:

  • Binomi col·lecció  i públic com a centre de la nostra missió. Generar un context  amb el qual contribuïm al benestar i al creixement personal, individual i comunitari, a través de l’experiència d’apropar-se al patrimoni artístic i al coneixement generat sobre aquest patrimoni.
  • Binomi passat i present per transformar el futur. Generar reflexió respecte a l’obra de Picasso i com la seva investigació i el coneixement generat poden contribuir a la interpretació de la actualitat i ajudar a transformar-la.
  • Binomi museu i comunitat com a força motriu. Potenciar la capacitat dinamitzadora del museu i contribuir a la comunitat local, generant activitats per permetin la interrelació amb altres institucions, i contribuint a la identificació ciutadana positiva vers al centre de la ciutat i els equipaments culturals.

Valors

Els valors que s’associen a aquesta idea de museu son:

  • Acollida (volem generar un espai còmode, saludable i atractiu).
  • Apropiació (volem que el públic s’identifiqui i s’apropi del museu, de la col·lecció i del relat que puguem elaborar en cada moment).
  • Aprenentatge (volem que el visitant –presencial o virtual- gaudeixi d’un procés d’aprenentatge en el seu contacte amb el museu).
  • Emoció (volem generar una experiència en la que l’usuari s’emocioni i connecti amb l’obra.)
  • Reflexió (volem interpel·lar al públic, suggerir-li altres punts de vista, despertar la seva creativitat i esperit crític).
  • Dinamisme (volem que se’ns percebi con un espai –físic i virtual- en el que succeeixen activitats culturals i socials interessants que provoquin fidelització del públic).
  • Contribució (volem que la institució Museu Picasso contribueixi a la millora del context actual).

Relat

El relat que ens volem construir i transmetre és que aquest és un museu que guarda el llegat de Picasso per la seva voluntat explícita, i com a mostra de la seva relació íntima amb la ciutat, que defineix amb força els seus anys de creixement artístic i a la que no abandonaria mai.  

Privado
Off
Objectius 2016-2025

Els objectius marcats per la Direcció del Museu, a càrrec d’Emmanuel Guigon, pel període 2016-2021, prorrogats per al 2022-2023 i prorrogats de nou pel període 2024-2025, són:

  1. Ser un centre internacional de referència per a l’estudi i investigació entorn de la figura de Picasso.
  2. Integrar al públic en el cor de la vida del Museu Picasso.
  3. Preservar i millorar el llegat de Picasso.
  4. Introduir la contemporaneïtat en el museu, sempre al voltant de la figura de Picasso i de la seva importància, tan en el seu moment com en la posterioritat.
  5. Potenciar la presència local i internacional del Museu Picasso de Barcelona.
  6. Preservar i posar en valor els palaus que acullen l’obra de Picasso.
  7. Consolidar l’equip humà de la Fundació.
Privado
Off
Memòria anual
Dades de visitants

Dades de visitants del Museu

Les dades d'afluència de visites al Museu es presenten actualitzades anualment com un dels indicadors del servei públic que la institució ofereix i com un compromís de transparència amb la ciutadania.

Privado
Off

Observatori de dades culturals de Barcelona

Espai d'informació i de seguiment de l'activitat cultural de Barcelona a través de les seves dades.

Privado
Off

Continue up to date

Logo de FacebookLogo de TwitterLogo de InstagramLogo de Youtube