CRONOLOGIA 1889-1914
Exposició «De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914»
- Cronologia
1878
Inauguració del tren directe de Barcelona a París, amb connexió des de Portbou.
L’Exposició Universal de París s’instal·la del maig al novembre al Champ de Mars. Atreu 16 milions de visitants. Hi van prendre part trenta-set artistes catalans, en les diverses modalitats de pintura, escultura, dibuix i gravat.
1884
Un grup dissident de la Société des Artistes Français crea la Société des Artistes Indépendants i posa en marxa una exposició anual reservada als socis. Per bé que és de caràcter minoritari, és el refugi de la modernitat emergent a finals de segle. Els primers artistes catalans que hi prenen part són Santiago Rusiñol i Ramon Casas.
1889
Al març, inauguració de la Torre Eiffel, que esdevé el símbol iconogràfic de París.
L’Exposició Universal de París, que en aquesta ocasió commemora el Centenari de la Revolució Francesa, s’instal·la al Champ de Mars de l’abril al novembre. La visiten 32 milions de persones.
Hi van prendre part un total de trenta-quatre artistes catalans.
De París estant Miquel Utrillo i Josep Lluís Pellicer n’envien cròniques il·lustrades a La Vanguardia.

Portada de La Vanguardia, 30 de juny del 1889 dedicada a l'Exposició Universal de París.
1890
Utrillo publica a l’abril l’article «El cerro de Montmartre», il·lustrat per Andreu Solà i Vidal, on parla de la colònia d’artistes catalans de la rue de l’Orient.

Ramon Casas. Montmartre. París, 1890-1891. Oli sobre tela. 54 x 64,5 cm. Museu de la Garrotxa
Al maig, inauguració al Champ de Mars de la primera exposició de la Société Nationale des Beaux-Arts, promoguda per Jean-Louis-Ernest Meissonier, Pierre Puvis de Chavannes, Carolus-Duran i Jules Dalou, amb 446 altres artistes. Rusiñol hi presenta dues obres i Casas una.
Ramon Casas viatja al novembre París per trobar-se amb Santiago Rusiñol.

Ramon Casas. Carta a Santiago Rusiñol, en què li anuncia la seva arribada a París. Barcelona, octubre-novembre del 1890. Dibuix a tinta sobre paper. 13,5 × 21 cm. Dibuix enganxat a l’Àlbum Rusiñol I, p. 25a; núm. inv. 32.579-1. Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol, núm. inv. MCFS 283 © Arxiu Fotogràfic del Consorci del Patrimoni de Sitges
Al desembre, Rusiñol comença a publicar a La Vanguardia una sèrie de cròniques des de París il·lustrades per Ramon Casas i titulades «Desde el Molino». La sèrie seguirà publicant-se fins al setembre de 1892.
1893
Inauguració de les Galeries Lafayette al Boulevard Hausmann.
La Société des Peintres Orientalistes Français crea el Salon des Orientalistes.
1895
Primera exposició de Cézanne a la galeria Vollard al novembre.
Primer Salon de l’Art Nouveau a la galeria Bing.
1896
Segon Salon de l’Art Nouveau a la galeria Bing.
Joaquim Sunyer marxa a París al novembre. No tornarà a Sitges fins al 1905.
1897
Primer viatge a París de Ricard Canals i Isidre Nonell.
1898
El 13 de gener, Émile Zolà publica l’article «J'accuse», sobre el cas Dreyfuss. Sunyer i Nonell es posicionen, com ell, a favor de l’acusat.
Canals i Nonell exposen al gener a la galeria Le Barc de Bouteville amb un catàleg escrit pels crítics Frantz Jourdain, Gustave Geffroy i Arsène Alexandre.
1899
Al setembre, exposició de Rusiñol, titulada Jardins d’Espagne, a la galeria L’Art Nouveau.
1900
Exposició Universal de París, de l’abril al novembre. La visiten 50 milions de persones. Hi van ser admesos trenta-sis artistes catalans. Picasso hi exposa un quadre; és l’única vegada que pren part en un saló de París. Miquel Utrillo, Ramon Casas, Enric Clarasó, Pompeu Gener, Rafael Puig i Valls, i Juan Bautista Enseñat, entre d’altres, en donen notícia a través de diverses publicacions.
Inauguració de la Gare d’Orsay.
Inauguració del metro elèctric i subterrani.
Picasso viatja a París per primera vegada amb Carles Casagemas, amb motiu de l’Exposició Universal.

Pablo Picasso. Carles Casagemas i Picasso empaitant dues noies. París, 1900. Tinta a ploma, aquarel·la i guaix sobre paper adherit sobre cartó. 38 x 43 cm. Compra, 1995. MPB 113.003
Primer viatge de Josep Dalmau a París.
1901
Manolo Hugué arriba al febrer a París, on s’hi estableix fins 1910.
Suïcidi de Carles Casagemas.
Al juny, exposició de Picasso i de Francisco Iturrino a la galeria d’Ambroise Vollard. L’organitza Pere Manyac i el catàleg l’escriu Gustave Coquiot.
Picasso inicia l’època blava.

Pablo Picasso. Sebastià Junyent i Sans. Barcelona, 1903. Oli sobre tela. 73.5 cm x 60 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.018
1902
El Moulin Rouge tanca portes i es reconverteix en sala de ball.

Anònim, Paris - Le Moulin Rouge, C. 1903. Postal. Materials i tècniques: Cartolina, Tipografia = impressió tipogràfica, Musée Carnavalet, Histoire de Paris
A l’abril, exposició de Picasso i Louis Bernard Lemaire a la galeria Berthe Weil.
1903
Neix a l’octubre el Salon d’Automne, amb un jurat d’admissió que permet la presentació de les estètiques més innovadores, com el postimpressionisme, el neoimpressionisme i els nabis. La primera exposició serà una retrospectiva de Paul Gauguin.
Ramon Casas esdevé sociétaire de la Société Nationale des Beaux-Arts.
Pau Gargallo s’instal·la a l’octubre a Montparnasse.
Enric Casanovas s’estableix a París el mes de novembre i hi roman fins al 1913.
1904
Josep Maria Junoy arriba a París i s’instal·la a Montmartre.
A l’abril, Picasso viatja de nou a París, amb el seu amic Sebastià Junyer-Vidal i s’instal·la al Bateau-Lavoir, al número 13 de la rue de Ravignan. Hi viurà fins al 1909 i el conservarà com a taller fins 1912. Entre els residents a l’edifici hi ha Ricard Canals i la seva muller Benedetta Bianco, Joaquim Sunyer i Fernande Olivier, Manolo Hugué i Ramon Pichot.

Pablo Picasso. Picasso i Sebastià Junyer i Vidal arriben a París. París, 1904. Tinta a ploma i llapis de colors sobre paper. 22 cm x 16 cm. MPB 70.806. Donació Sebastià Junyer Vidal, 1966
Obre el cabaret Le Bal Tabarin al número 36 de la rue Victor Massé. Esdevé un dels indrets més característics de la Belle Époque.
1905
Picasso exposa al febrer a la galeria Serrurier, juntament amb Albert Trachsel i Auguste Gérardin. Hi presenta 34 obres, entre les quals n’hi ha cinc sobre el tema del circ i els saltimbanquis. Al catàleg hi escriu Charles Morice. Es troba per primera vegada amb Guillaume Apollinaire. Pinta La família de saltimbanquis.
Picasso inicia el període rosa.
![Pablo Picasso. La senyora Canals [Benedetta Bianco]. París, 1905. Oli i carbonet sobre tela. 90 x 70 cm. Museu Picasso, Barcelona. Aportació de l’Ajuntament de Barcelona, 1963. MPB 4.266](/sites/default/files/inline-images/la-senyora-canals.jpg)
Pablo Picasso. La senyora Canals [Benedetta Bianco]. París, 1905. Oli i carbonet sobre tela. 90 x 70 cm. Museu Picasso, Barcelona. Aportació de l’Ajuntament de Barcelona, 1963. MPB 4.266
Primer viatge a París d’Eugeni d’Ors.
1906
Ambroise Vollard visita el taller de Picasso al març i li adquireix la major part de les obres del període rosa.
Eugeni d’Ors presenta al maig a La Veu de Catalunya Cézanne, Puvis de Chavannes, Gustave Courbet, Manet i Rodin.
Picasso viatja al maig a Barcelona i s’instal·la a Gósol, on fa els textos i esbossos del Carnet catalan.
Èxit de Rusiñol a l’exposició de la galeria Georges Petit al juny.
Daniel Kahnweiler s’instal·la a París a l’estiu i visita el taller de Picasso, que ja ha retornat de Gósol. La pianista Blanche Selva estrena la suite Iberia, d’Isaac Albéniz.
Formació del trio Thibaut-Cortot-Casals, amb el pianista Alfred Cortot i el violinista Jacques Thibaut i el violoncel·lista Pau Casals.
1907
Picasso pinta Les Demoiselles d’Avignon.
Es funda al maig el Salon des Humoristes, obert a dibuixants i il·lustradora, promogut per Félix Juven, director del setmanari Le Rire.
Gargallo realitza la primera màscara de coure repussat.
1908
Picasso organitza al novembre un homenatge al pintor Henri Rousseau, amb la participació d’Apollinaire, G. Braque, Marie Laurencin, André Salmon, Gertrurde Stein i Fernande Olivier.
1909
El 20 de febrer, pocs dies després de la seva difusió a Itàlia, es publica al diari Le Figaro el Manifest futurista de Filippo Tommaso Marinetti.
Estada de Picasso al juny a Horta de Sant Joan, on el visita Max Jacob. En retornar al setembre a París, Fernande Olivier i ell s’instal·len al boulevard de Clichy.
1910
Inauguració de la línia de metro Nord-Sud entre Montmartre i Montparnasse.
Exposició de Joaquim Sunyer a la galeria Barbazanges al març, on presenta 58 obres. Junoy l’anomena «pintor del Mediterrani» i André Salmon i Louis Vauxcelles li dediquen articles.

Joaquim Sunyer. Ballarina o Ballarina de Cake-Walk, 1904. Pastel sobre paper. 57 x 42 cm. Col·lecció particular © Joaquim Sunyer
Al Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts Antoni Gaudí, patrocinat pel comte Güell, hi exposa a l’abril les maquetes de la Sagrada Família, la Casa Milà i dels porxos de la galeria del Palau Güell, a més de fotografies i dibuixos. L’exposició és àmpliament comentada.
Estada de Picasso a Cadaqués i Barcelona al juliol acompanyat de Ramon Pichot; hi retroben Derain i Eugeni d’Ors.
Exposició de Ramon Pichot a la galeria Moeleux a l’octubre, comentada per Apollinaire.
1911
Els futuristes Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Luigi Russolo, Giacomo Balla i Gino Severini són presentats al febrer a la galeria Bernheim-Jeune per Marinetti.
Al Salon des Independants es presenten a l’abril obres cubistes que es veuran també al Salon d’Automne.
Picasso passa l’estiu a Ceret amb Fernande Olivier, Manolo Hugué, Frank Burty Haviland, Braque i Max Jacob.
La presència d’obres cubistes al Salon d’Automne és ressenyada per Junoy a La Publicidad i per Eugeni d’Ors a La Veu de Catalunya.
El Cercle International des Arts, a París, exposa al novembre Josep Clarà, Hermen Anglada-Camarasa, Joaquín Torres-Garcia, Joaquim Sunyer, Ricard Canals, Aristides Maillol, Joaquim Mir, Xavier Nogués, Marià Pidelaserra, Juli González, Enric Casanovas, Picasso i Josep Maria Sert.
1912
Exposició dels pintors futuristes italians a la galeria Bernheim-Jeune.
Publicació de Arte y artistas, de Josep Maria Junoy.
Exposició d’art cubista a les Galeries Dalmau a Barcelona.
Picasso retorna a Ceret amb Eva Gouel. Allà també hi conviurà amb Manolo Hugué, Joaquim Sunyer, Aristides Maillol, Déodat de Séverac, Enric Casanovas i d’altres artistes noucentistes i cubistes.
Primers collages de Picasso.
Al setembre, Picasso deixa Montmartre i s’instal·la a Montparnasse, al boulevard Raspail.
Comença a publicar-se de El Correo de las Letras y de las Artes, suplement literari de La Publicidad, dirigit per Josep Maria Junoy i pensat per establir vincles artístics entre París i Barcelona.
Picasso retorna a Ceret al desembre i posteriorment viatja a Barcelona.
1913
Guillaume Apollinaire publica Les peintres cubistes. Méditations esthétiques.
Al maig s’inaugura el Théâtre des Champs-Elysées amb l’estrena de La consagració de la primavera, d’Igor Stravinsky, a la que assisteix Pau Casals.
A llarg de l’any Picasso sovinteja estades a Ceret.
1914
Al març, venda en subhasta de la col·lecció d’obres de l’associació La Peau de l’Ours, fundada per André Level. Una de les obres subhastades es La família de saltimbanquis, de Picasso, que es ven a un preu elevat.
El 2 d’agost es dona l’ordre de mobilització general. Comença la Gran Guerra.
Picasso resta a París, com també Lluís Jou i Juli Gonzàlez.
Braque i Derain són mobilitzats.
Apollinaire s’enrola com a voluntari.
Enric Granados estrena amb èxit el segon quadern de Goyescas a la sala Pleyel.
